Genomgång av brev tillhörande häktad

Hej. Om man får ett sms från polisen då någon anhörig sitter häktad om att denna vill att man ska se till inkommande post en tid framöver. Vad menas med de ? Ska man ta in posten från brevlådan lr ska man gå igenom den också?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det framgår inte riktigt av frågan om det var polisen eller den anhöriga som ville att posten skulle ses till? Var det den anhörige torde svaret inte vara komplicerat. Samtycke till genomgång av post (exempelvis för att upptäcka räkningar och dylikt) är ansvarsfritt.

Du är välkommen att precisera frågan ytterligare för ett mer utförligt svar!

Vänligen,

Dag EresundRådgivare