FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/09/2016

Generell friskrivning, oskälighet, tvingande lagstiftning

Hej!

Jag köpte en begagnad bil av en bilhandlare. En Volvo v50, årsmodell 2010 till ett pris av 74.000 kr den 27/6-2016.

Efter en vecka var jag tvungen att ta in bilen för byte av bränslefilter då detta hade satts igen. trots 2000 mil kvar till filterbyte enligt bilens serviceintervall. bilen har även en fullstämplad servicebok.

Jag och säljaren har kommit överens om en ersättning för detta. 1868kr.

Däremot har säljaren skrivit på det papper denne vill att jag ska skriva under för att få min ersättning att jag" avstår alla vidare anspråk och inga övriga reklamationer kan göras gentemot säljaren."

Har de verkligen rätt att be mig avsäga vidare reklamationer?

Om jag skriver under, har ett sådant dokument laga kraft i det fall ytterligare fel uppstår på bilen inom 6 månader?

Jag vill även tillägga att jag köpte bilen i en ort ca 40 mil från min hemvist samt att bilen inte uppvisades med någon varudeklaration. Jag har heller inte sett till någon varudeklaration efter köpet

Vänliga hälsningar,

Fredrik

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om avtal återfinns i avtalslagen, se här. Regler om konsumentköp av lös sak återfinns i konsumentköplagen; nedan KköpL, se här. Regler om köp av lös egendom som inte är konsumentköp återfinns i köplagen, se här.

Du skriver att du köpte bilen av en bilhandlare, dvs en näringsidkare. Om du köpte den som konsument av näringsidkaren är KköpL tillämplig. KköpL är en tvingande lagstiftning som inte kan avtalas bort till konsumentens nackdel, 3 § KköpL. En sådan generell friskrivning från felansvar som du beskriver är till nackdel för dig som konsument, den sätter felreglerna som finns i KköpL ur spel. Den gäller således inte mot dig såsom säljaren har uppgett. I 17 § KköpL finns bestämmelser om felansvar vid försäljning "i befintligt skick". Där framgår att varan trots sådant förbehåll ändå kan anses felaktig om den inte når upp till de krav som köparen med fog kunde förutsätta vid köpet. Faktum är att även om det inte skulle röra sig om ett konsumentköp, den troligen är oskälig och kan jämkas eller lämnas utan avseende enligt 36 § avtalslagen.

Generella friskrivningar av det slag säljaren har föreskrivit i ert avtal har i ett flertal fall från Högsta domstolen lämnats utan avseende eller tappat verkan. Friskrivningar som är preciserade och tydliga har större chans att "överleva". Det är min bedömning att den friskrivning som säljaren har skrivit i avtalet inte är giltigt pga. konsumentlagstiftningen, och även om du inte är konsument så är den troligen oskälig och felpåföljder kan ändå göras gällande.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare