Gemensamt byggt hus ingår som samboegendom

Jag och min sambo byggde ett hus tillsammans 1980. Vi har inga papper skrivna mellan oss och inga testamenten finns. Min sambo står som ägare till huset. Det är han som betalat allt. Om han dör före mig, vad händer? Vad har jag för rättigheter? Vi har inga barn, vi har båda syskon och syskonbarn. Han vill inte skriva testamente

Lawline svarar

Hej!

När ett samboförhållande upphör (2 § sambolagen) så ska en bodelning göras, 8 § sambolagen. Den egendom som då ingår är gemensam bostad och bohag som förvärvats för gemensamt bruk, 3 § sambolagen.

Eftersom ni inte har något avtal skrivet mellan er så finns ingen inskränkning i din rätt till halva bostaden, 9 § sambolagen. Att han betalt samt att han står som ägare spelar ingen roll, eftersom bohaget är förvärvat för gemensamt bruk.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Patrik OlssonRådgivare