FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/01/2019

Gemensamma och enskilda skulder i ett äktenskap

Jag och min man har en skuld på en husbil och tre gemensamma bankskulder dessutom har min man en skatteskuld på kronofogden vad händer med min halva del i ett dödsfall.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om hur makas tillgångar ska fördelas finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelning ska ske när äktenskapet upplöses, även när det upplöses på grund av dödsfall (ÄktB 9 kap. 1 §). Ett undantag från denna huvudregel är om den ena maken vid den andres död begär att få behålla sina tillgångar så att bodelning inte sker (ÄktB 12 kap. 2 §). Jag kommer att besvara frågan med utgångspunkt i att det sker en bodelning när någon av er dör.

Huvudregeln är att varje make äger sin egendom och själv ansvarar för sina skulder (ÄktB 1 kap. 3). Dessutom är all egendom giftorättsgods om inget visar sig vara enskild egendom (ÄktB 7 kap. 1 §). Om någon av er dör kommer giftorättsgodset räknas samman och era gemensamma skulder kommer att dras från dessa tillgångar. Din mans skatteskuld hos kronofogden kommer att dras från hans enskilda egendom i den mån han har tillgångar som inte är giftorättsgods. Om din man inte har någon enskild egendom kommer skulden att dras från era gemensamma tillgångar.

Exempel:

Ni har 100 000 kr i gemensamma skulder. Ni har 500 000 kr i giftorättsgods. Det återstår 400 000 kr kvar av giftorättsgodset när era gemensamma skulder är avräknade. Om din man har enskild egendom som täcker hans skuld dras skatteskulden av därifrån. Om han inte har enskild egendom dras skulden från giftorättsgodset på 400 000 kr. Den summan som återstår av giftorättsgods delas därefter på 2 vilket blir er vardera del.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare