Gemensam vårdnad och byte av skola

Hej!

Jag är snart 34 och har två fina barn. En på 9 och den andre på 7 år. Jag är separerad sen 2009. Jag och mitt ex har inte haft bra kontakt sen vi gick isär. Hon har hunnit gifta sig och separerat och hinna en ny och flyttat en bit utanför. Nu är det ju så att mina barn har gått på samma skola sen de började dagis och har varit kvar där sen dess. Jag har alltid sett till att bo nära skolan. De har många kompisar och trivs jätte bra. Barnens mamma har nu flyttat ca 40 min från deras skola och har nu bytt skola för de. Vi har gemensam vårdnad vill jag bara tillägga. Jag har sagt nej och inte skrivit på nått papper. Skolan har även blivit kontaktad av mig och men de säger att barnen är skolpliktiga självklart. Barnen bor hos mig ons till måndag varannan vecka. Jag känner mig så maktlös och vet ej vad jag ska göra. Båda barnen har sagt att de vill inte byta skola.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom barnen står under din och din exfrus gemensamma vårdnad så har ni båda rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör deras personliga angelägenheter, inklusive frågan om de ska byta skola eller inte. Detta framgår av Föräldrabalk (1949:381) 6:11 och 6:13 första stycket. Det innebär att beslut som inte rör enklare och daglig omsorg måste fattas gemensamt av er båda för att kunna verkställas. Eftersom byte av skola är en ingripande åtgärd i barnens personliga angelägenheter och du i egenskap av vårdnadshavare motsätter dig detta så hade inte din exfru rätt att genomföra skolbytet för era barn.

Jag förutsätter här att både den nya och den gamla skolan har kommunen som huvudman. Eftersom din exfru ändå har genomfört skolbytet för era barn, trots att du motsatte dig detta, och skolan inte tycks ha informerat sig om din inställning så har skolan brustit i den skyldighet JO anser finnas för grundskolorna att utreda båda vårdnadshavares inställning innan de tar emot nya barn.

Jag rekommenderar att du påtalar för kommunen att skolan har brustit i sin skyldighet att inhämta din inställning och ber den i dess egenskap av huvudman för skolan att se till så att barnen får komma tillbaka till sin gamla skola. Skulle kommunen vägra att hjälpa dig så bör du vända dig till ett juridiskt ombud i familjerätt, förslagsvis vår samarbetspartner Familjens Jurist, för att få ytterligare vägledning och stöd.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare