Gemensam bostad som tillfaller behövande sambo

Jag undrade tidigare om jag blir skyldig min sambo något vid en separation? Kan han kräva något?

Jag har ägt huset vi bor i sedan 80-talet. En gåva från mina föräldrar (Enskild egendom). Finns inga lån på huset. Vi har flyttat till huset gemensamt för 11 år sedan. Han har inte satt in några pengar i huset. Jag har betalt allt som behövts renoveras/repareras i huset. Vi har delad ekonomi. Delar på alla löpande räkningar, matkostnader och barnens utgifter.

Svaret blev att huset är inte samboegendom, det är enskild egendom. Min sambo kan således inte kräva något värde ur det. Det enda han kan kräva är en bodelning av bohaget som köps tillsammans.

MEN någon sa till mig att det kan gälla andra regler när man har gemensamma barn som är minderåriga? Stämmer det?

Och hur är det med mina tillgångar på banken t ex?

Har det någon betydelse att min sambo står som försäkringstagare på villaförsäkringen som är tecknad förmånligt genom hans fackförbund.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga!

Vid en separation ska en bodelning ske. Den egendom som ska fördelas mellan er är er samboegendomen - dvs den gemensamma bostaden och det gemensamma bohaget. Detta framgår ur sambolagen 8,3§§.

Precis som du nämner i din fråga är dock din bostad som huvudregel undantagen från denna bodelning då den har givits till dig med ett förbehåll om att vara enskild egendom och räknas alltså inte som samboegendom. Detta framgår ur Sambolagens 4§.

Det finns dock ett undantag till ovanstående regel i 23§ Sambolagen.

Om bostaden ska undantas bodelning, pga att den är enskild precis som i ditt fall, så kan den under vissa förhållanden tillfalla den andre sambon ändå. För att detta ska ske krävs följande förhållanden:

- Bostaden i fråga måste vara antingen en hyresrätt eller en bostadsrätt.

- Sambon måste vara bäst behövande till bostaden och övertagandet ska vara skäligt.

- Om samborna inte har barn så kommer övertagandet kräva synnerliga skäl.

- Om ett övertagande kommer för handen så ska den förste ägaren ersättas upp till bostadens värde.

Alltså - om er bostad är en hyres eller bostadsrätt, ni har barn tillsammans och din sambo bäst behöver bostaden så kan han kunna ta över den vid en bodelning i utbyte mot värdet av bostaden trots att den egentligen är din enskilda egendom.

Om det är fast egendom det är fråga om så behöver du inte oroa dig, fast egendom omfattas inte av denna paragraf.

Även om det skulle vara en hyres eller bostadsrätt och ni har barn tillsammans så är risken att bostaden tas ifrån dig mycket små. Just "bäst behövande" är ett rekvisit som i denna lag är ställt högt. För att sambon ska kunna ta över bostaden krävs i princip att sambon inte överhuvudtaget är kapabel att införskaffa en bostad på egen hand,och barnen påverkas negativt av detta, samtidigt som det för dig skulle vara enkelt att införskaffa en ny.

Vem som står på villaförsäkringen spelar ingen roll för bedömningen av ovanstånde.

Vad gäller dina tillgångar på banken så ingår inte dessa i samboegendomen då de inte räknas som bohag och kommer därför inte inkluderas i bodelningen. Gemensamt bohag är saker såsom möbler och tillbehör till hemmet som ni införskaffat tillsammans.

Alltså sammanfattningsvis - bostaden är enskild och ska som huvudergel inte ingå i bodelningen. Är det fast egendom det rör sig om är undantaget i 23§ inte överhuvudtaget aktuellt. Om det är en hyres eller bostadsrätt kan undantaget i 23§ bli aktuellt men det är en mycket liten risk för detta. Bohaget kommer vid en bodelning att fördelas mellan er. Dina banktillgångar är enskild egendom och omfattas inte av bodelningen.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare