Gemensam bostad - sambolagen

Hej!

Jag flyttade in till min sambo i hans hus med vårat gemensamma barn för ca 6månader sedan.

Jag och vår gemensamma dotter är skrivna och folkbokförda på adressen.

Vi har även barn sedan innan som också är skrivna på adressen. Jag har ett och han har ett .

Har min sambo rätt att slänga ut oss på dagen som han hotar med?

Vad har jag för rättigheter måste jag och vår dotter flytta på dagen om han kräver det?

Tacksam för svar....

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler av intresse för din fråga finns i sambolagen. Huset du beskriver utgör inte samboegendom, eftersom du beskriver det som hans utgår jag nämligen från att ni inte förvärvat det för gemensamt bruk, se 3 §. Därmed skulle inte huset ingå i en bodelning om ert famboförhållande upphör genom att ni flyttar isär, se 2 och 8 §§. Däremot finns det en regel i 22 § om övertagande av bostad som inte utgör samboegendom. För att regeln ska vara tillämplig krävs att det är er gemensamma bostad samt att din sambo innehar den med hyresrätt eller bostadsrätt. Eftersom ni har gemensamma barn gäller då att du kan ta över bostaden om du bäst behöver den och det även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare