Gemensam bostad i samboförhållande

Hej!Köpt ett hus som jag och min sambo skulle bo i tillsammana,han hade kvar sitt hus och gjorde ingen folkbokföring för att stå på det nya huset,när vårat förhållande tog slut för 2 år sedan ändrade han folkbokföring till det nya huset.Kan han kräva nåt?Huset värt kanske 600000 och har huslån på 380000,står i mitt namn,har även ett gåvobrev på 25000 som står på mig,vilka är lagda till huset.Har han nåt att kräva?Hjälp!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då ni är sambos är blir därför sambolagen (2003:376) (SambL) tillämplig.

Enligt 8 § SambL ska det göras en bodelning om någon av samborna begär det och då ska all samboegendom fördelas lika mellan er båda. I 3 § SambL framgår att sambors gemensamma bostad och bohag är samboegendom om det köpts för gemensam användning. Vidare framgår av 5 § 1 p. SambL att med sambors gemensamma bostad avses fast egendom (alltså huset) som någon av de äger.

Dock står det i 8 § 2 st. SambL framgår att framställan om bodelning måste ske inom 1 år från det att samboförhållandet har upphört. Därför kan varken du eller din förra sambo begära bodelning längre. Med det här sagt så innebär det att om du själv står på lagfart och faktiskt äger huset så kan din förra sambo inte kräva något.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare