Ge hus som gåva

Hej

Vi är 3 delägare till ett fritidshus. Jag äger 25%.

Jag vill inte längre vara delägare.

Förslaget från de andra delägarna är att det ska vara en gåva ( när de köper ut mig).

Då tror jag de tänker sig att betala en lägre summa till mig eftersom jag inte betalar skatten på 22%.

Skatten ligger kvar i huset och betalas av dem senare?

Hur fungerar detta? känns som om jag kan behöva betala skatten sen när de säljer?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag utgår ifrån att du och de andra delägarna pratar om att du ska ge över din andel i fritidshuset som gåva. Jag utgår också från att det handlar om en fastighet i jordabalkens mening (i mitt svar inkluderar jag inte bostadsrätter).

Vad innebär det för dig att du överlämnar din andel av huset som gåva?

Gåvor behöver inte beskattas, av varken dig eller gåvotagarna (under vissa villkor, se mer under nästa rubrik "Får de betala en liten summa till dig när du ger bort huset som gåva?").

Om gåvotagarna av din andel av huset skulle senare vilja sälja hela huset, kommer du inte behöva betala någon skatt om gåvan hinner fullbordas (genom att ni skrivit gåvobrev och Lantmäteriet registrerat allting).

Det behöver upprättas ett giltigt gåvobrev och de andra delägarna behöver ansöka om lagfart till Lantmäteriet inom tre månader från gåvotillfället (det tillkommer en expeditionsavgift som de nya ägarna får betala tillsammans). De ska bifoga gåvobrevet.

Får de betala en liten summa till dig när du ger bort huset som gåva?

En gåva innebär vanligen att man inte får något i gengäld. Därför finns det vissa krav kring gåvoöverlämnanden. I detta fall är det relevant att du känner till: skulle du få tillbaka en alltför stor summa så kan detta komma att ses som om du egentligen sålde din andel av huset och då skulle du komma att behöva betala skatt. (du kan beakta att även övertagande av lån räknas som ersättning och ses då som försäljning om det överstiger ett visst värde.)

För att överlåtelsen av huset ska ses som gåva får inte ersättningen överstiga 85 % av överlåtelseårets taxeringsvärde, för den andel du äger. Överstiger den liten summa du pratar om dessa 85 % kan du behöva beskatta eventuell kapitalvinst och gåvomottagarna kan behöva betala stämpelskatt.

Sammanfattning

Du behöver inte betala skatt när de andra delägarna fått gåvan, även om de senare säljer huset. Se till att ersättningen du får inte är alltför stor i förhållande till taxeringsvärdet av din andel.

Hoppas att du fått svar på dina frågor! Du får gärna vända dig till oss på Lawline igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare