FrågaFAMILJERÄTTBodelning03/10/2018

Ge bort giftorättsgods som gåva?

hej!

Är gift med en person borglig i Sverige och det är inskrivet i Libanon också. Idag ska vi skilja oss och innan denna personen fått uppehållstillståndet och blivit folkbokförd har jag skrivit över min bostad som gåvobrev till min pappa. Vilket skulle fungera för att personen inte ska få giftorättsgods enligt en advokat. Idag när jag ska sälja lägenheten får jag reda på att även om jag hade skrivit över min lägenhet till pappa innan mannen kom till Sverige och blivit folkbokförd, har personen rätt till giftorättsgods. Vad är det som gäller i detta ätandet?

Nu har han lämnat landet men han har fortfarande uppehållstillstånd på mitt namn i Sverige.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga handlar om en äktenskapsskillnad och giftorättsgods blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Huvudregeln om giftorättsgods

Huvudregeln är att en makes egendom är giftorättsgods om det inte är enskild egendom enligt 7 kap. 1 § ÄktB. Av din fråga gör jag antagandet att ni inte har ett äktenskapsförord som berör att lägenheten ska vara enskild och att du inte heller fått lägenheten i gåva eller genom testamente med villkor att den ska vara enskild egendom, de här sakerna är krav för att egendom ska räknas som enskild enligt 7 kap. 2 § ÄktB.

Giftorättsgods är därför alla era gemensamma tillgångar, och rättsverkan av giftorättsgods är att den ska ingå i en bodelning (10 kap. 1 § ÄktB). Så i och med att du gav bort din lägenhet i gåva till din far så kan man tro att det inte är längre din tillgång och därmed inte längre bör ses som giftorättsgods.

Undantagsregeln

Men det finns en undantagsregel i 11 kap. 4 § ÄktB som behandlar om en make i inte obetydlig omfattning (alltså i ganska stor utstäckning) minskat sitt giftorättsgods genom gåva inom tre år från det att ansökan om skilsmässa gjordes. Det här betyder att värdet av gåvan mest troligen kommer räknas med i bodelningen.

Sammanfattningsvis

För att avsluta beror det därför på när gåvan gavs till din far. Alltså om den gavs bort över tre år sedan kommer den inte att räknas med vid en bodelning, men om lägenheten var en stor del av era gemensamma tillgångar och den gavs bort för mindre än tre år sedan kommer värdet av lägenheten räknas med i din andel av giftorättsgods.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare