FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/03/2022

Ge bort fastighet i gåva - vad ska stå i gåvobrevet?

Hej,

Jag har en äldre släkting utan barn.

Hon vill ge mig sin bostad,som gåva.

Hur ska vi gå tillväga så det blir rätt o riktigt ?

Tacksam för svar.

Vill gärna veta vad som ska stå i gåvobrev o om jag kan skriva ihop det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bostaden är en så kallad fast egendom och reglerna som bli aktuella finns i jordabalken (JB).

Överlåta en bostad genom gåva

För att kunna ge bort fastigheten krävs att ni upprättar ett gåvobrev. Det fyller samma funktion som ett köpekontrakt och kan användas som underlag för att söka lagfart hos Lantmäteriet.

Formkrav

När det gäller gåvor av bostäder så måste vissa formkrav vara uppfyllda för att gåvobrevet ska vara bindande. Formkraven ni måste uppfylla finns i 4 kap 1 § JB och gäller även vid gåvor av fast egendom (4 kap 29 § JB).

För det första krävs en skriftlig handling för att avtalet ska vara giltigt. Detta kravet uppfylls helt enkelt genom att ni upprättar ett skriftligt gåvobrev. Dessutom ska handlingen innehålla såväl gåvogivarens som gåvomottagarens underskrifter. Ort och datum bör också vara med i gåvobrevet. Det ska också framgå vilken fastighet som är föremål för gåvan i gåvobrevet. Gåvobrevet ska också innehålla en överlåtelseförklaring där gåvogivaren förklarar att gåvan överlåts till gåvomottagaren.

Dessa formkrav måste alltså vara uppfyllda för att gåvan ska vara juridiskt giltig. Gåvobrevet ska inte registreras hos Skatteverket men gåvobrevet bör förvaras på ett säkert ställe.

Om din släkting vill att gåvan ska förenas med särskilda villkor ska det också skrivas ner i gåvobrevet. Det kan till exempel skrivas in att egendomen inte får intecknas eller att egendomen ska vara din enskilda egendom. Det innebär att t.ex. egendomen inte kommer att ingå i en bodelning vid en eventuell skilsmässa.

Lagfart

När ni har skrivit gåvobrevet kan ni söka lagfart hos Lantmäteriet. Gåvohandlingen skickar ni in tillsammans med den ansökan. Lagfarten måste sökas inom tre månader efter att ni skrivit gåvobrevet (20 kap 2 § JB).

För att lagfarten ska bli godkänd krävs också att gåvobrevet är bevittnat av två personer (20 kap 7 § JB). Det krävs alltså inga vittnen för att gåvobrevet ska vara giltigt men det kan vara praktiskt att ha två vittnen till underskriften för att du ska kunna få lagfart på fastigheten.

Avslutning

Ni kan alltså själva skriva ihop gåvobrevet och det är då viktigt att ni följer dessa formkrav.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du vill ha hjälp med att upprätta gåvobrevet kan du boka tid hos någon av våra duktiga jurister genom att klicka här.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare