FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/05/2020

​Ge bort en gåva vid bodelning utan samtycke.

Vi jag och min man ska bidra efter en skilsmässa. Vi har i ga äktenskapsförord eller andra skriftliga avtal. Han har på bekostnad av familjens ekonomi varit vapen samlare. Jag har fakturor och bilder på minst 35 olika föremål antika som han köpt tillsammans med mig. Det ingår 200 vapen i samlingen. Lagom till bodelningen har han skänkt 180 ST till en anonym mottagare. Han påstår att han har 20 kvar och att han aldrig haft så många. Det vet vårt kontaktnät att det inte stämmer.

Är detta lagligt? Går det komma åt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att din ex-man givit bort en stor del av er förmögenhet till en anonym person i samband med att eran bodelning ska äga rum och att du undrar huruvida detta förfarande är lagligt eller går att komma åt på något sätt.

Det finns aktuella rådighetsinskränkningar i makes förfoganderätt då samtycke krävs bl.a. vad gäller makarnas gemensamma bostad och makarnas gemensamma bohag (7 kap. 5-8 §§ ÄktB). Detta innebär alltså att din make har agerat lagstridigt när han gett bort era vapen till en annan person utan att inhämta ditt samtycke.

Därutöver är även situationen att en make avhänder sig egendom i syfte att minska sitt giftorättsgods förbjuden enligt lag. Transaktioner som maken har gjort inom tre år från tidpunkten då man väckte talan om äktenskapsskillnad kan den andra maken kompenseras vid en skilsmässa (11 kap. 4 § ÄktB). Då ska gåvans värde räknas med i bodelningen som om den aldrig givits bort. Det faktum att du har underlag och ett kontaktnät som stödjer ditt påstående talar för att så kommer att ske.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare