FrågaAVTALSRÄTTGåva03/10/2017

Ge bort en fastighet till mina barn som inte är svenska medborgare?

Jag är svensk medborgare, lever i Tyskland sedan 45 år. Mina barn är födda i Tyskland och är tyska medborgare.

Jag har en sommarstuga i Sverige som jag nu vill ge bort till mina barn. Hur går jag till väga?

Måste detta ändras i lagfarten?

Tachsam för info.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Kort sagt så ja, lagfarten måste ändras. Jag kommer beskriva hur och vad som krävs.

Hur man ansöker om lagfart

När en fastighet byter ägare så ska lagfart sökas. Detta görs hos Lantmäteriet och de har vissa krav för att det ska gå att söka lagfart. I ditt fall så krävs att ni skriver och undertecknar ett gåvobrev. Utöver det så måste ni ansöka om lagfarten inom tre månader från det att ni skrivit och undertecknat gåvobrevet (20 kap. 2 § Jordabalken). Det är i stort sett samma regler när det gäller lagfart för utländska och svenska medborgare. Skillnaden är att Lantmäteriet inte har tillgång till personuppgifter för utländska medborgare och därför måste utländska medborgare alltid bifoga ett bevis på att de är myndiga. Det kan till exempel vara en kopia av passet eller ett personbevis från myndighet.

Vad krävs av ett gåvobrev?

Det finns vissa fler krav än att det är i skrift och undertecknat gällande gåvobrevet (4 kap 1 § och 4 kap. 29 § Jordabalken):

1. Fastigheten ska vara angiven med fullständig fastighetsbeteckning.

2. Det ska tydligt framgå att det är en gåva och hur stor gåvan är (i detta fall att dina barn får hela fastigheten med 50 % vardera)

När lagfart är sökt finns det inte så mycket annat som behövs göras. Om det däremot finns lån på fastigheten som överstiger 85 % av taxeringsvärdet så anses det vara ett köp och inte en gåva, det betyder att mottagaren, i detta fall dina barn, kan behöva betala stämpelskatt. Stämpelskatten beräknas som 1,5 % av taxeringsvärdet i detta fall (9 § lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter). När den sökta lagfarten godkänns så är den tillsammans med gåvobrevet tillräckligt för att fastigheten nu ska ägas av dina barn.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor, har du några fler funderingar så kommentera här så ska jag svara så fort jag kan! Här följer lite länkar som kan vara till hjälp när du går vidare!

Lite tips på hur man kan skriva ett gåvobrev.

Här hittar du mer information från Lantmäteriet som gäller ansökan om lagfart för utländska medborgare.

Länk till Lantmäteriet om ansökan om lagfart.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare