Ge bort bostadsrättsandel?

Kan man ge bort en del av en bostadsrätt till en person som inte tänker bo där och ändå bo kvar. Varför skulle en bostadsrättsförening godkänna det?

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor!

Om man får ge bort en del av en bostadsrätt till en person som inte tänker bo där och själv bo kvar beror på om bostadsrättsföreningen godkänner det (om det står i stadgarna). Svaret på frågan hittar du alltså i stadgarna för den bostadsrättsföreningen som detta avser.

Varför skulle en bostadsrättsförening godkänna detta?

Det finns säkert flera skäl till varför en bostadsrättsförening skulle acceptera det.

Jag ska ge ett exempel.

Två personer som står skrivna som innehavare av en bostadsrätt, X och Y. X bor i bostadsrätten och Y är X:s mamma. Om X inte av någon anledning kan betala avgiften en månad kan bostadsrättsföreningen istället vända sig till Y och kräva att hon betalar (hon kan i sin tur efteråt kräva X på betalning, så kallad regressrätt). Det är alltså bland annat ett sätt för föreningen att säkerställa betalning av avgiften.

Hoppas detta klargjorde!

Vänliga hälsningar,

Fredrik WigghRådgivare