FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/06/2018

GDPR och hävning av avtal

Hej!

Har jag rätt att säga upp avtalet och häva bindningstiden som jag tecknat på gym i och med de nya reglerna gällande gdpr? Om det står såhär i avtalen :

Genom av medlemskap hos Actic samtycker medlemmen till att Actic, och andra bolag inom samma koncern som Actic, inhämtar och behandlar personuppgifter om medlemmen. En medlem kan när som helst återkalla sitt samtycke till behandling av personuppgifter om medlemmen. Medlemmen är dock medveten om att medlemskapet eventuellt inte kan fullgöras om samtycket återkallas och att Actic kan komma att behöva säga upp medlemskapet vid ett sådant återkallande.

Actic förbehåller sig rätten att justera Medlemskontraktet och/eller medlemsvillkoren. Vid justeringar till nackdel för medlemmen, får medlemmen säga upp medlemskapet med verkan från ändringens ikraftträdande, om uppsägning görs senast 30 dagar från mottagandet av Actics information. Actic åtar sig att skriftligen informera medlemmarna om sådana justeringar av Medlemskontrakt- och villkor senast 60 dagar innan justeringen träder i kraft.

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du önskar att säga upp avtalet mellan dig och ditt gym med hänvisning till införandet av GDPR.

Vad innebär GDPR?

För att reda ut din fråga bör vi först titta på vad GDPR innebär. Dataskyddsförordningen GDPR (The General Data Protection Regulation) gäller i hela EU. GDPR:s syfte är att skapa en enhetlig nivå samt stärka skyddet för individers personuppgifter inom EU. Införandet av GDPR innebär att företag samt organisationer informerar sina kunder om bland annat hur de hanterar deras personuppgifter, precis som ditt gym har gjort.

GDPR och ditt avtal med gymmet

I det utdrag från avtalet mellan dig och ditt gym som du har bifogat i din fråga framgår det att du har rätt att återkalla ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter. Detta innebär dock att medlemskapet eventuellt inte kan fullgöras och gymmet kan då behöva säga upp ditt medlemskap.

Vad innebär detta för dig?

Om du inte samtycker till att gymmet behandlar dina personuppgifter kan en uppsägning av ditt medlemskap på gymmet bli aktuellt. Eftersom enbart ett utdrag från avtalet är bifogat är det svårt att avgöra hur en sådan potentiell uppsägning skulle gå till. Jag råder dig därför att kolla i ditt avtal för mer information rörande en uppsägning av ditt gymkort.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkomna att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare