Gåvor och förstärkt laglottsskydd

En av min fars gamla skolkamrater (vi kan kalla honom Anders) är sedan många år tillbaka skild. Han har inga egna barn, men adopterade den dotter (vi kan kalla henne Cecilia) som hans dåvarande fru hade från en tidigare relation. Enligt lagens mening antar jag att Cecilia är att betrakta som bröstarvinge. Anders har inte haft någon kontakt med Cecilia sedan skilsmässan, vilken inträffade för flera årtionden sedan.

Under senare år har Anders varit sjuk och då har hans syster (vi kan kalla henne Berit) tagit hand om honom. Anders känner inget släktskap med Cecilia och vill inte att hon ska ärva något efter honom. Han vill istället ge huset och annat av värde till sin syster Berit. Hur ska han göra? Kan Anders helt enkelt bara ge bort allt innan han dör till sin syster? Ska han skriva ett gåvobrev? Är lagar/regler om förskott på arv applicerbart i det här fallet? (Jag tycker inte det borde kunna ses som förskott på arv eftersom Berit inte är någon bröstarvinge, men för att vara säker är det bäst att ställa frågan till er som vet.)

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline

Ett adopterat barn har samma rätt till arv som ett biologiskt barn. Cecilia har därmed rätt till sin laglott vilken utgör hälften av kvarlåtenskapen om Cecilia är enda barnet (7:1 Ärvdabalken). Reglerna om förskott på arv är inte tillämpliga på gåvor till annan än bröstarvingar, om det inte tydligt framgår av omständigheterna att det varit arvlåtarens avsikt att gåvan ska betraktas som ett förskott på arv (6:1 ÄB). Däremot kan reglerna om förstärkt laglottsskydd aktualiseras (7:4 ÄB).

Reglerna om förstärkt laglottsskydd innebär att gåvor som ges bort under arvlåtarens livstid kan likställs med ett testamente, om gåvan lämnas i avsikt att kringgå successionsordningen. Reglerna är dock enbart tillämpliga i två situationer; antingen om gåvan ges när arvlåtaren ligger för döden eller om arvlåtaren fram till sin död behåller den huvudsakliga nyttan av den bortgivna egendomen (exempelvis bor kvar i en bortskänkt fastighet, se NJA 1998 s 534). Är ingen av dessa situationer för handen, står det i princip arvlåtaren fritt att ge bort egendom under sin livstid.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare