FrågaFAMILJERÄTTGod man08/12/2021

Gåvor när man har förordnad god man?

Hej. Jag är god man till min mor. Hon är inte dement utan jag blev god man då hon pga sviktande hälsa inte kunde ta sig till banken för att ordna internetbank. Jag har förstått att det finns ett gåvoförbud i Föräldrabalken avs att god man inte får ge bort huvudmannens pengar vilket är logiskt....men om huvudmannen inte är dement, får denne då inte ge bort medel som gåva/förskott till sitt barn om denne dessutom är god man? Jag har hört ngt om att huvudmannen själv måste administrera transaktionen, vad innebär det? Räcker det inte att huvudmannen skriver under ett upprättat gåvobrev som administration?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Gåvoförbud

En förordnad förmyndare, god man eller förvaltare får inte ge bort den enskildes egendom, om det inte är fråga om personliga presenter vars värde inte står i missförhållande till den enskildes ekonomiska villkor (14 kap. 12 § föräldrabalken). Detta innebär dock inte att en person som har en god man enligt 11 kap. 4 § föräldrabalken inte kan ge gåvor om han eller hon kan ge uttryck för en egen vilja. En person med god man behåller nämligen sin rättshandlingsförmåga och får göra vad han eller hon själv vill med sina tillgångar. Det enda som krävs är således att huvudmannens egen vilja kommer till uttryck, vilket förslagsvis kan göras genom att upprätta ett gåvobrev.

Gällande huruvida den goda mannen får motta gåvor av sin huvudman så anses detta i regel vara olämpligt. Det skulle således i sin tur kunna leda till att den goda mannen betraktas som olämplig och ska entledigas (11 kap. 20 § föräldrabalken). I ditt fall hamnar man dock i gränslandet mellan vad som är tillåtet och inte eftersom du också är en nära anhörig till huvudmannen. Det finns inget uttalande i praxis eller liknande som stödjer hur rättsläget är då den goda mannen också är en nära anhörig. Eftersom din mamma inte är dement gör jag dock bedömningen att det bör vara möjligt för henne att ge bort medel till dig, så länge hennes egen vilja klart kommer till uttryck.

Sammanfattning

Att man har en förordnad god man innebär inte att man själv inte får företa rättshandlingar. Däremot krävs det att huvudmannens egen vilja kommer till uttryck, till exempel i ett gåvobrev.

Huvudregeln är att den goda mannen inte ska motta gåvor från huvudmannen. I ditt fall, eftersom du är nära anhörig samt att din mamma inte är dement, bör det dock inte föreligga samma hinder.

Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare