FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/12/2018

Gåvobrev om enskild egendom

Hej! Jag och min man har skiljt oss, jag har gåvobrev. Där de står att de är min enskilda egendom vid bouppdelning. Han skrev även på att papper samma dag vi skiljde oss, där var även två vittnen som har skrivit på. Där skrev han att jag skulle få mina pengar plus en del andra punkter. Vi har nu sålt huset, vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har uppfattat din fråga som att fastigheten ni sålt utgjorde gåvan och därmed var din enskilda egendom.

Regler om egendom vid skilsmässa finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Enligt 7 kap. 1 § ÄktB är en makes egendom giftorättsgods om den inte är enskild egendom. Det är möjligt att i och med själva givandet av gåvan föreskriva ett gåvobrev med förbehåll att gåvan ska vara enskild egendom, vilket framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Det är viktigt att det finns ett sådant villkor när du fick gåvan, annars räknas fastigheten som giftorättsgods och inte enskild egendom.

När ett äktenskap upplöses genom äktenskapsskillnad ska det göras en bodelning enligt 9 kap. 1 § ÄktB. I en bodelning delas allt värde av giftorättsgodset upp mellan er makar, men då fastigheten är enskild egendom ska den inte ingå i bodelningen. Har den enskilda egendomen ersatts av annan egendom är även den enskild enligt 7 kap. 2 § p. 6 ÄktB. Eftersom ni har sålt fastigheten är det viktigt att ni håller pengarna (gåvan) avskild från övrig egendom och framförallt gemensam egendom för att pengarna och därmed gåvan ska behålla sin identitet. Pengarna bör placeras på ett separat bankkonto och inte sammanblandas med andra medel. Detta för att man enkelt ska kunna bevisa att egendomen faktiskt är enskild vid en eventuell tvist. Skulle egendomen vara sammanblandad med gemensam egendom kan det vara svår att visa vad som faktiskt är enskilt av den gemensamma massan.

Er f.d. make har alltså inte rätt till halva fastighetens värde om fastigheten var enskild egendom, skulle pengarna efter försäljningen sammanblandats med era gemensamma medel är det möjligt att värdet kan delas upp mellan er.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare