Gåvobrev och kommande arv

Modern skriver gåvobrev på ett hus till 3 av sina 6 barn + en ingift make. Gåvan ska inte påverka kommande arv. Hur får resterande barn ut sin laglott som alla har rätt till?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vanligtvis gäller vid arvsrätten att varje barn har rätt till lika stor del var av det som arvet avser. Om något barn har fått mer än ett annat barn under personens livstid, så kan det leda till att detta ses som "förskott på arv" och då ska det barnet som fått ut mindre under livstiden istället få mer i arv när personen i fråga går bort.
I ditt fall är det fråga om ett gåvobrev. Avseende gåvor så ska det inte ses som "förskott på arv" under förutsättning att det tydligt framgår att det är en gåva som barnen har fått med en gåvoavsikt från gåvogivaren. Det ska dessutom ha varit en frivillig förmögenhetsöverföring som lämnats från gåvogivaren till gåvomottagaren för att vara fråga om en gåva i lagens mening. Om detta är uppfylld så ses det inte som "förskott på arv".

När sedan arvet ska fördelas så sker det på vanligt sätt att varje barn tilldelas lika stor del av arvet. Alltså ska arvet delas upp i sex lika stora delar som fördelas till vardera barn.

Hoppas du fått svar på din fråga!

/Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare