FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal24/08/2015

Gåvobrev eller köpebrev vid övertagande av halva bostadslånet och bostaden?

Hej lawline jag har en fråga om gåvobrev.

Jag och min sambo vill äga huset vi bor i tillsammans. Hon äger nu 100% och vi vill äga 50% var. Jag ska även ta över hälften av lånet.

Taxeringsvärdet är på 1093000 och lånet på 944000. Min del på lånet blir ju då 472000.

Då till min fråga, Ska vi skriva ett gåvobrev eller köpeavtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din sambo kan ge halva fastigheten i gåva till dig, vilket inte leder till någon skatt då gåvoskatten numera är avskaffad. Ni måste dock se till att i gåvohandlingen följa de formkrav som finns i 4 kap. 1-3 och 7-9 §§ i Jordabalken, se https://lagen.nu/1970:994. Det finns flera bestämmelser om vad avtalet ska innehålla såsom köpeskillingen, vilket ju vid gåva är 0 kr, en överlåtelseförklaring m.m. Avtalet måste också vara skriftligt.

Dock angav du att du ska ta över halva bolånet avseende fastigheten, vilket gör att en gåva inte blir aktuellt eftersom att ta över lån ses som att betala en köpeskilling och det därmed kommer röra sig om att köp (då du betalar genom att ta över en del av lånet) och inte en gåva. Även här ska formkraven i 4 kap. Jordabalken följas avseende köpehandlingen. Efter köpet är det bra om du så snart som möjligt skaffar lagfart för din halva av fastigheten för att undvika krångel i framtiden med eventuella borgenärer och liknande. Då det kommer röra sig om en försäljning av halva fastigheten kan skatt bli aktuell på ev. vinst beroende på vad man sätter köpeskillingen till och vad fastigheten hade för anskaffningsvärde.

Det ni ska gör i ert fall är således att upprätta ett köpeavtal. Vill ni ha hjälp med detta finns det möjlighet att skriva ett online med hjälp av våra samarbetspartners till förmånliga priser här: http://lawline.se/avtal/forsaljning_fastighet.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare