FrågaAVTALSRÄTTGåva23/12/2022

Gåva via banköverföring

hej, jag bor i Sverige och jag har sparat lite pengar. Jag skulle vilja överföra dessa pengar till min syster som också bor i Sverige. Jag har inga barn och jag skulle vilja att min syster skulle ha dessa pengar till sina barn. min fråga är..om jag ska överföra pengarna kommer jag att få några problem? eller kommer min syster att ha några problem med banken? tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kriterier för gåvor
För att något ska ses som en gåva krävs det att det rör sig om en förmögenhetsöverföring, exempelvis överföring av pengar, där överföraren gör det frivilligt och har en gåvoavsikt med överföringen. Dessa tre kriterierna (förmögenhetsöverföring, friviillighet, gåvoavsikt) verkar vara uppfyllda enligt vad du berättat.

Formkrav för gåvor

Enligt 1 § Gåvolagen krävs normalt sett en gåvoförklaring i form av exempelvis ett gåvobrev för att en gåva ska vara giltig, även om ovanstående kriterier är uppfyllda. Enligt 2 § Gåvolagen måste gåvobrevet överlämnas till den som gåvan är avsedd för för att gåvan ska fullbordas. Däremot enligt 4 § Gåvolagen anses en gåva giltig om någon såsom gåva åt någon annan överlämnat pengar till en bank, och de inte uttryckligen meddelar att det inte är en gåva genom någon typ av förbehåll. Med andra ord uppfyller din gåva formkraven i Gåvolagen när du överför pengar till din syster via hennes bank, du behöver inte säga att det är en gåva.

Skattefrihet för gåvor

Enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen är gåvor skattefria, förutsatt att det uppfyller de tre kriterierna för gåvor; förmögenhetsöverföring, frivillighet och gåvoavsikt. Din syster kommer därmed inte beskattas för gåvan.

Sammanfattningsvis bör det inte uppstå några problem med din gåva till din syster när du överför pengarna till henne via hennes bank. Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare