FrågaAVTALSRÄTTGåva28/11/2013

Gåva till föräldrar

Hej Jag och mina syskon vill köpa en lägenhet till våra föräldrar. Mina föräldrar har inte jobbat i Sverige. De har flyttat hit senare och har ålderspension och bostadsbidrag från försäkringskassan. Om vi syskonen hjälpa till och betala lägenhetens pris kan vi sedan överlåta den till föräldrarna utan att blir några problem för de eller oss. Vi är fyra syskon som jobbar och har inkomst och alla fyra har bostadsrätt eller radhus. Hur gör vi och vem ska vi fråga?

Lawline svarar

Hej!

Det går bra för er att skänka en lägenhet som gåva till era föräldrar. För att förtydliga gåvoavsikten kan ni välja att upprätta ett gåvobrev där ni preciserar att ni fyra syskon skänker en lägenhet till era föräldrar. Jag kan däremot inte svara på om det blir någon förändring vad gäller bostadsbidraget, vad gäller den delen får ni höra av er till Försäkringskassan.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare