Gåva till bröstarvinge

Hej!

Vår mor har precis gått bort.

En av hennes barn har för 2 år sedan fått 100 000kr som barnet hävdar att hen fick för att hen hjälpte till med olika saker hemma och eventuellt skulle ha det lättare med egen bostad framöver.

Att tillägga är att mor kunde ta hand om sig själv, inget handikapp, allvarlig sjukdom eller liknande.

Mitt andra syskon hävdar att det ska ses som en gåva alternativt ett lån och dras från dödsboet mot barnet som fick pengarna.

Vad säger lagen?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt Ärvdabalken 6 kap 1 § så räknas gåvor till bröstarvingar (alltså ens barn) som huvudregel som förskott på arv. Om det inte ska ses som förskott på arv måste det framgå av t ex gåvobrevet.

Således är de 100 000 kr att se som förskott på arv om inte er mor angett att det inte ska vara det i ett gåvobrev eller liknande. Således ska det barnets arv minskas med de 100 000 kronorna.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare