FrågaEKONOMIÖvrigt31/08/2017

Gåva till barnbarn

Kan föräldrar gå förbi sina egna barn (3 st) och ge sin fastighet till e t t av sina barnbarn (10 st) ? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inte så mycket reglering som hindrar en att ”gå förbi” sina barn till fördel för sina barnbarn när man som förälder fortfarande är i livet. Överlåtelse av fastigheten kan då ske genom gåva.

När det gäller fastighetsöverlåtelsen när man som förälder avlider ska fastigheten som huvudregel ärvas enligt den legala arvsordningen, enligt 2 kapitlet ärvdabalken. För att undgå denna att arvet ska fördelas enligt arvsordningen så kan ett testamente upprättas. Ett testamente reglerar hur egendom ska fördelas efter testatorn dör. Man kan därmed reglera att fastigheten ska testamenteras till ett barnbarn. Detta ska inte heller ses som ett förskott på arv.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du inte fick svar på din fråga, får du gärna lämna en kommentar nedan så ska jag utveckla mitt svar.

Med vänliga hälsningar,

Samuel LindbladRådgivare