Gåva till annan arvinge som förskott på arv

Gällande förskott på arv:

Min make avled för ett tag sedan. Han hade inte skrivit ett testamente. Vi har inga barn, så hans föräldrar är efterarvingar. Jag vill ge dem en summa pengar nu, men vill att dessa ska avräknas från arvet när jag väl dör (alltså vara ett förskott på arv). Hur ska jag göra för att det ska vara tydligt att det är ett förskott för mina efterlevande? Räcker det med att jag skriver ett dokument? Och i så fall, vad information behöver finnas med i dokumentet för att det ska vara giltigt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt är det ett förskott på arvet när ett barn mottar en större gåva av sin förälder (6 kap. 1 § ärvdabalken). Det finns alltså en presumtion för att en gåva till barnet är ett förskott på arv, medan det motsatta gäller för andra arvingar (till exempel föräldrar). Detta betyder att en gåva till en annan arvinge endast betraktas som en gåva och inte som ett förskott på arv. Denna utgångspunkt kan brytas om gåvogivaren tydligt avgivit en avsikt att gåva ska ses som förskott på arv eller det av omständigheterna framgår att så är fallet.

Två sätt att tydligt förklara, att en gåva är ett förskott på arv, är att upprätta ett gåvobrev eller ett testamente och där skriva en klausul om att gåvan ska avräknas från framtida arv.

Du får gärna använda vår avtalstjänst för att upprätta ett korrekt gåvobrev eller testamente:
http://lawline.se/vara_tjanster/avtal

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare