Gåva & testamente utan bröstarvingar

Min (levande) farbror har gett mig sin gård, som gåva (registrerat och klart sen flera år). Han har även testamenterat sina övriga tillgångar till mig. Han har inga föräldrar i livet, har heller aldrig haft maka eller barn. Av från början 5 syskon, lever endast ett (min pappa), men det finns ytterligare 3 syskonbarn ( till 2 döda syskon) och 2 syskonbarnbarn (till avlidet syskonbarn). Det ska väl inte innebära några konstigheter? Inte för tidigare gåvan eller testamentet (som är skrivet efter konstens regler)? Jag ska väl inte behöva "köpa ut" någon? Jag är den som står som närmast anhörig och hjälper till med allt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom din Farbror inte har några barn eller andra bröstarvingar har ingen person en tvingande rätt till en del av din farbrors förmögenhet vid hans bortgång, se Ärvdabalken 7 kap 1 § samt Ärvdabalken 2 kap 1 §. Han har alltså full rätt att testamentera bort hela sin förmögenhet samt ge bort den som gåva. Inga konstigheter bör uppkomma vare sig avseende gåvan eller testamentet. För att kontrollera att testamentet är korrekt uträttat kan du alltid kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare