FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/08/2019

Gåva som enskild egendom

Hej,

Undertecknad ger en av mina söner, som är sambo, en summa pengar som gåva, att utgöra förskott på arv. Pengarna ska användas till inköp av en bostadsrätt. Kan jag i mitt gåvobrev föreskriva att gåvan, liksom vad som komma att träda istället, ska utgöra gåvotagarens enskilda egendom och ska varken i äktenskap eller samboförhållande ingå i bodelning eller omfattas av s.k. övertaganderätt? Har sambon några rättigheter i sammanhanget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan göra precis som du föreslår. Det gör du genom att i samband med gåvan upprätta ett gåvobrev där du skriver just att egendomen ska vara enskild och om det är något annat du vill ange (om du vill ha hjälp av oss att upprätta gåvobrevet kan du klicka här). Varken sambor, eller makar, kan inte påverka detta och har inte någon möjlighet att ta del av dessa pengarna på grund av en bodelning

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare