FrågaAVTALSRÄTTGåva19/04/2016

Gåva på tre miljoner kronor utan gåvobrev

Min far har gett sin sambo tre miljoner kronor. Utan gåvobrev. Är det lagligt riktigt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller gåvor gällande pengar finns det inga formkrav - således krävs det inget gåvobrev för att det ska vara juridiskt korrekt, dvs. lagligt.

Däremot kan det vara en fördel att utforma ett gåvobrev, då det kan uppstå tvist vid senare tillfälle om det verkligen rör sig om en "vanlig" gåva - det skulle kunna röra sig om en s.k. remuneratoriska gåva, dvs. gåvor som grundas på att gåvotagaren/sambon gjort någon typ av insats för givaren/din far som denne vill belöna och dessa gåvor är skattepliktiga. (Vanliga gåvor är däremot inte skattepliktiga.)

För att gåvan gällande pengar ska vara lagligt giltig krävs endast att gåvan fullbordas, dvs. att din fars sambo får pengarna i sin besittning. Gåvobrevet i sig utgör enbart ett bevis på att det som mottagaren erhållit faktiskt är en gåva!

Slutsats: Det krävs således inget gåvobrev för att gåvan på de tre miljoner kronorna ska vara giltig/lagligt riktig. Gåvobrevet utgör endast ett bevis. Däremot skulle jag rekommendera din far och framförallt hans sambo att verkligen upprätta ett gåvobrev! Det kan ni få hjälp med "här".

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare