FrågaAVTALSRÄTTGåva18/02/2022

Gåva och villkorat skuldebrev till dotter och hennes man för köp av sommarstuga

Hej,

Jag vill ger/låna en summa pengar till min dotter och hennes man för inköp av en sommar stuga . Kan jag utföra ett gåvobrev för hälften av den totala summa som jag skall ge till min dotter och ett skuldbrev på den resterande summan till hennes man som skall vara skyldig att betala lånet när /om sommarstugan säljs.

Finns det bättre alternativ.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du vill ge/låna pengar till din dotter och hennes man för ett köp av en sommarstuga. Hälften av summan vill du ge som en gåva till din dotter. Den andra hälften vill du ge till hennes man med villkoret att han ska vara skyldig att betala tillbaka summan om sommarstugan eventuellt säljs i framtiden.

Det går hur bra som helst att göra så som du beskriver. Jag ser inga andra bättre alternativ för att uppnå det eftersträvade syftet. I det följande ska jag dock ge några råd och saker som kan vara bra att tänka på.

Råd avseende gåvan till din dotter

Inledningsvis kan jag starkt rekommendera att ni reglerar gåvan i en skriftlig handling som undertecknas av både dig och din dotter. Då är det tydligt vad som gäller avseende gåvan vilket motverkar problem i framtiden. I den skriftliga handlingen bör det tydligt framgå:
- vem som ska ge respektive få pengarna,
- hur mycket pengar gåvan gäller,
- när gåvan ska ges,
- hur gåvan ska ges, exempelvis genom insättning på visst bankkonto eller dylikt,
- eventuellt villkor för gåvan, exempelvis att pengarna är öronmärkta för köp av sommarstuga inom en viss tid eller dylikt.

Vidare kan det vara bra att föreskriva om pengarna som ges ska vara dotterns enskilda egendom eller ej. Föreskriver du att gåvan är dotterns enskilda egendom kommer dessa pengar inte att delas vid en bodelning vid äktenskapsskillnad i framtiden (7 kap. 1 §, 7 kap. 2 § punkten 2, 10 kap. 1 § äktenskapsbalken).

Vidare kan det vara bra att föreskriva om pengarna som ges ska anses som ett förskott på din dotters arv eller ej. Anses pengarna vara ett förskott på arvet måste din dotter eventuellt dra av dessa från sin arvslott, vilket kan minska hennes arv från dig i framtiden (6 kap. 1 § ärvdabalken).

Råd avseende skuldebrevet gentemot din dotters man

När det gäller skuldebrevet gentemot din dotters man är det ännu viktigare att ni reglerar detta skriftligt, eftersom du har ett eventuellt anspråk på att få tillbaka pengarna i framtiden. Skuldebrevet ska undertecknas av både dig och din dotters man. I skuldebrevet bör det tydligt framgå vem som ska ge respektive få pengar, hur mycket pengar det gäller, när pengarna ska ges, hur pengarna ska ges samt villkoret för återbetalning.

Avseende villkoret för återbetalning är det viktigt att detta är tydligt så att det fyller sin funktion. Alla tänkbara scenarier bör övervägas. Exempelvis, vad händer om de inte säljer sommarstugan utan bara hyr ut den alltid, ska återbetalning ske då?

Andra villkor att överväga att ta med är när återbetalning ska ske (direkt eller inom viss tid?) samt hur mycket som ska återbetalas (samma summa som gavs eller om en eventuell värdeökning på sommarstugan ska beaktas?).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis går det hur bra som helst att göra som du skriver, att utfärda ett gåvobrev till din dotter samt ett villkorat skuldebrev till hennes man.

De saker jag har tagit upp ovan kan vara bra att beakta när ni utformar gåvobrevet respektive skuldebrevet. För att undvika oklarheter i framtiden är det viktigt att ni är tydliga och att tänkbara scenarier övervägs och regleras.

Vill ni ha hjälp med att utforma de båda avtalen är mitt absolut bästa råd att höra av er till Lawlines juristbyrå. På vår juristbyrå finns erfarna jurister som kan utforma avtalen åt er så att de får just den funktion som eftersträvas. Ni kan boka en tid här, eller ringa oss för att få mer information.
Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt är: 08-533 300 04
Öppettider: Måndag-Fredag, kl. 10-16.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare