Gåva mellan makar - kränkning av laglott?

Hejsan,

Min man vill ge mig vår bostadsrätt i gåva och skriva att det är min enskilda egendom med fri förfoganderätt över för det är jag som har betalat hela handpenningen på denna. Det finns ett särkullbarn. Nu till våra frågor: finns det någon som helst chans för det barnet att få ut någon laglott av så som gåvan är skriven? Och i såna fall är det väl upp till barnet att bevisa att min man inte gjorde det med fri vilja i en eventuell tvist?

Lawline svarar

Hej!

För det första måste anmärkas att din man inte kan i gåvobrev till dig göra bostadsrätten till enskild egendom, 7:2 äktenskapsbalken (ÄktB). Istället måste han först upprätta ett gåvobrev och sedan måste ni gemensamt upprätta ett äktenskapsförord enligt vilket bostadsrätten ska vara din enskilda egendom, 7:3 ÄktB.

Som huvudregel kan inte bröstarvinge rikta laglottsanspråk mot gåvor som givits under arvlåtarens livstid. Det finns dock en skyddsregel, som innebär att bröstarvinge har rätt till laglott om gåvan är given för dödsfalls skull, 7:4 ärvdabalken (ÄB). Så är t.ex. fallet om arvlåtaren kan tänkas ha nytta av fram till sin död trots att den är bortskänkt. Då det är en gemensamma bostad som är föremål för gåva finns en risk att 7:4 ÄB bedöms vara tillämplig, då din man fortfarande har möjlighet att nyttja egendomen. Det som kan användas mot en tillämpning av regeln är att du stått för handpenningen, och ni sålunda velat återställa de rätta ägarförhållandena. Om din man fortfarande står kvar på gemensamma lån talar det dock i motsatt riktning.

Det går inte att bedöma med säkerhet om 7:4 ÄB äger tillämpning på ert fall men risken är stor. Följden skulle i så fall, om din mans barn efter hans död väcker talan med anledning av gåvan, att du kan bli skyldig att utge ersättning för den del av laglotten som undandragits, om barnet inte i övrigt får ut sin laglott. Det barnet har att visa är att det är en gåva för dödsfalls skull, dvs att din man fortfarande haft nytta av egendomen fram till sin död, samt att din mans kvarlåtenskap inte räcker för att tillgodose hans laglott. Om din mans andel av bostadsrätten utgör mindre än hälften av hans totala egendom finns dock ingen risk att laglotten kränks, då barnens laglott ändå kan tillgodoses med kvarlåtenskapen.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare