Gåva likställt med testamente

Hej, en person i min närhet ger bort allt han äger till sin nuvarande fru, jag misstänker att han håller på med planering av arv för att göra sitt enda barn arvlöst, får man göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En bröstarvinge (dvs. dotter/son)har alltid rätt till sin laglott vilket är hälften av sin arvslott enligt 7 kap 1 § ÄB. Eftersom det endast finns ett barn och detta inte är barn till nya frun(särkullsbarn) innebär det att hela kvarlåtenskapen(vad den avlidna lämnar efter sig) ska tillfalla barnet enligt 2 kap. 1 § ÄB, detta är därmed arvslotten och laglotten är därmed hälften av totala kvarlåtenskapen.

I detta fall där personen i fråga skänkt egendom till sin fru kan det vara fråga om 7 kap. 4 § 1 st. ÄB. Om arvlåtaren gett bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att att gåvan är att likställa med ett testamente ska den bortgivna egendomen gå åter i den mån så att det täcker sonen/dotterns laglott. Om det inte skulle vara möjligt att gåvan går åter kan ersättning utgå från den som tagit emot gåvan istället.

För att få gåvan att gå åter eller erhålla ersättning krävs att sonen/dottern i fråga påkallar jämkning enligt 7 kap. 4 § 2 st. ÄB. Detta ska ske inom ett år från det att bouppteckningen avslutats.

Går jämkningen igenom kommer sonen/dotterns laglott beräknas såsom om gåvorna fanns med i kvarlåtenskapen, dvs. kvarlåtenskapen ökar med gåvornas värde. Räcker då inte kvarlåtenskapen för att få ut laglotten kommer gåvorna gå åter eller ersättning behöva utgå från den nya frun.

För att bedöma om gåvorna ska likställas med ett testamente ser man på om gåvan har getts bort i arvlåtarens slutskede i livet(dvs. kort inpå döden) och denne var införstodd med det samt att denne hade arvsfördelningen i åtanke när denne skänkte gåvan.

Hoppas detta var till hjälp,

Lawline RådgivareRådgivare