Gåva istället för försäljning för att kringgå skatt.

Två systrar har ärvt en stuga värd ca 700 000 till 800 000 kr på arrendetomt. Man ska inte sälja stugan men en syster kommer ev. ta över stugan själv genom att lösa ut den andra systern. Går det skriva detta som skattefri gåva där ena systern får halva stugan i gåva och den andra får 350 000 till 400 000 kr i gåva eller måste den systern som får pengar betala 30 % i skatt för att ha överlåtit en halv stuga även fast stugan i praktiken inte säljs till någon ny innehavare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Förvärv genom arv och gåva är skattefria. Systrarna som ärvt stugan inträder i arvlåtarens position, den dagen de bestämmer sig för att sälja kommer de att skatta på vinsten. Gåvor är också skattefria (8 kap 2 § Inkomstskattelag). Problemet i frågan är att det som omtalas i frågan inte är en gåva. Det är ett förtäckt köp. Högsta förvaltningsdomstolen tillämpar principen om rättshandlingars verkliga innebörd(RÅ 2004 ref.27). Det innebär att skatteverket kommer att se transaktionen för vad den faktiskt är, oberoende av hur den benämnts i avtalet. Systern kommer alltså att bli skyldig att betala skatt på sin vinst.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare