Gåva har inskränkt laglott - vem riktar man talan mot?

hej!

lite komplicerad fråga.

en kvinna hade skänkt bort en fastighet och mottagaren i sin tur skänkte också bort fastigheten.

Nu har kvinnan avlidit och arvingar inser att gåvan har inskränkt deras laglott.

vem ska arvingar rikta krav mot, den första eller den andre mottagare ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Vem ska arvingarna rikta kravet mot?

Om gåvan getts bort under sådana omständigheter eller på sådana villkor att syftet med gåvan går att likställa med ett testamente finns det möjligheter för bröstarvingarna (barn eller barnbarn) att begära att gåvan ska ges tillbaka eller att ersättning för den ska ges till de, se 7 kap. 4 § ÄB. Om bröstarvingarna vill göra denna rätt gällande ska de väcka talan mot gåvotagaren inom ett år från bouppteckningen efter den avlidne, se 7 kap. 4 § ÄB. Då det står gåvotagare i lagtexten menas den person som först får gåvan.

Svar: arvingarna ska rikta krav mot den första mottagaren av gåvan. Detta följer av 7 kap. 4 § 2 st. ÄB.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du skulle behöva ytterligare juridisk rådgivning kan Lawlines juristbyrå hjälpa dig med detta. I sådana fall är det bara att höra av sig till mig på axel.bellander@lawline.se så återkommer jag med en offert. Likaså om du skulle ha ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig till mig där.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare