FrågaSKATTERÄTTÖvrigt30/05/2017

Gåva genom banktransaktion

Hej,

min flickvän som för närvarande bor och jobbar i Hongkong planerar att flytta till mig i Sverige med sin dotter.

För att detta ska fungera så måste jag bygga ut mitt hus. Hon är beredd att finansiera den kostnaden.Vad blir följderna om jag får via en banktransaktion 500 000 av henne till detta ?

Mvh/Roy

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 8 kap 2 § Inkomstskattelag (1999:1229) IL är gåvor skattefria. Det kommer alltså inte innebära några skattemässiga följder i Sverige om hon för över 500 000 kr till dig. Däremot vet jag inte om det finns någon skatt får gåvogivare i Hong Kong som man kan behöva ta hänsyn till.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare