Gåva förskott på arv

Min dotter fick en gåva å 400000:- av sin far när han sålde lägenhet. Gåvobevis är utfärdat där gåvan inte ska ses som förskott på arv. Strax därefter avled fadern som inte har andra barn än dottern. I bouppteckningen framkommer att det finns uppskjuten reavinst å 700000:-. I livföräkringar anges dottern som förmånstagare. Inga övriga tillgångar finns i dödsboet. Är min dotter skyldig att inbetala skatten för uppskjuten reavinst? Dvs kan min dotter verkligen ärva faderns skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Ärva skulder

Det ska först nämnas att huvudregeln i svensk rätt är att man inte ärver skulder. När en person dör bildas det ett dödsbo 18 kap 1 § ärvdabalken, ärvdabalken. Detta dödsbo hanterar alla skulder och tillgångar, och med de tillgångar som dödsboet har betalas de skulder som finns i dödsboet, 21 kap ärvdabalken, ärvdabalken. Om dödsboet inte har tillräckligt med tillgångar för att täcka dödsboets skulder betyder det att dödsboet troligen kommer att försättas i konkurs. En konkurs kan begäras av dödsboet eller av borgenärerna (i detta fall är det skatteverket), 1 kap 2 § Konkurslagen, 1 kap 2 § konkurslagen. Om det inte finns några tillgångar i dödsboet, så behöver inte din dotter betala skulderna, eftersom man inte ärver skulder. Dessa skulder avskrivs.

Gåvan och begreppet återvinning

Det är helt riktigt som ni gjort att det är tydligt med att gåvan inte ska räknas som ett förskott på arv. Så långt i detta svar är det så att gåvan som är gjord av hennes pappa är ok. Men dödsboet kan försättas i konkurs, då finns det ett juridisk begrepp inom konkursrätten som heter återvinning. Det betyder att gåvor som gjorts inom en viss tid kan gå åter till konkursboet för att betala den skuld som dödsboet har.

Detta framgår i 4 kap 6 § konkurslagen, 4 kap 6 § konkurslagen - som säger att gåvor som gjorts till närstående eller annan (definieras i 4 kap 3 § konkurslagen, 4 kap 3 § konkurslagen) ska gå åter om den gjorts inom ett år från konkursansökan (fristdag 4 kap 2 § konkurslagen, 4 kap 2 § konkurslagen - den dag då ansökan om försättande i konkurs kom in till tingsrätten), likaså ska den gå tillbaka om gåvan fullbordats inom tre år från konkursansökan och om gåvogivaren inte hade tillräckligt med tillgångar för att täcka skulden vid gåvotillfället.

Eftersom jag inte har några datum när han gick bort och då gåvan gavs blir det väldigt svårt för mig att svara. Men av det som framgår i din fråga, så har gåvan givits till din dotter ganska strax på dödsfallet. Det som är väldigt troligt är att den gåva som hennes pappa gjorde kommer att återvinnas till konkursboet för att kunna betala en del av skulden. Det betyder inte att din dotter blir tvungen att betala skulden, men tvungen att ge tillbaka den gåva som hon fått av sin pappa. Men som sagt jag vet ju inte heller om dödsboet är försatt i konkurs, mitt svar blir därmed väldigt hypotetiskt.

Förmånstagare på försäkringen

Din dotter är förmånstagare på livsförsäkringen och det betyder att dödsboet inte kan röra denna. Den kan därmed inte användas för att betala dödsboets skulder, 14 kap 7 § försäkringsavtalslagen, 14 kap 7 § försäkringsavtalslagen.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så ärver man inte skulder. Det som kan ske är att den gåvan som din dottern fått kan komma att återvinnas. Men det är inget som jag kan svara på helt, eftersom det finns för få uppgifter om det i denna fråga och eftersom jag inte vet om dödsboet försatts i konkurs. Men om det blir konkurs skulle jag nog säga att det finns en möjlighet att det sker. Allt beror på om gåvan är gjord i förhållande till eventuell ansökan om konkurs. Det som handlar om återvinning är generellt svårt, och paragrafen i 4 kap 6 § konkurslagen är svårläst. Om du har några ytterligare frågor om denna (eller annat), så är det bara att höra av dig, för den är som sagt svår att förstå. Jag hoppas jag har svarat på dina frågor. Om du har ytterligare frågor efter detta när du har mer svar så kan du alltid kontakta våra jurister. Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare