Gåva - Förskott på arv

Hej, min pappa har avlidit och jag har blivit utsedd att samla ihop underlag till juristen. Min syster och jag är arvingar. Jag har funnit stora överföringar till min systers konto i bankens kontoutdrag. I ett fall har pappa tagit ett lån och hela beloppet har överförts till min syster. Jag anser att detta är förskott på arv. Räcker kontoutdragen som bevis och kommer en jurist kunna svara på om vad som rätt? Kan min syster vägra juristens "beslut"?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Grundregeln är att varje gåva räknas som förskott på arv (6 kap. 1 § Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K6=. I princip gäller detta så länge det inte uttryckligen har sagts vid gåvan att den inte var förskott på arv. Kontoutdragen duger förmodligen som bevis, eftersom de ju visar att pengar har förts över. Så länge inte din syster kommer med några nya fakta vad gäller pengarna, måste det röra sig om förskott på arv.

Om du undrar något mer är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare