FrågaAVTALSRÄTTGåva31/12/2019

Gåva - fond till barn

Hej vi har sparat pengar i fond till vårat barn i barnets namn. Vi ville ta ut 5000 kr från fonden för att barnet skulle få välja inredning och renovering till sitt rum. Vi blev då nekade av banken och de påstod att de inte kunde genomföra transaktion eftersom det inte låg i barnets intresse. Är det här verkligen rätt? Vi är vårdnadshavare till barnet och har själva månadssparat till barnet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag ska försöka förklara för dig vad banken menade. Det är så att när föräldrar sätter in pengar på en barns konto eller sparar i fonder i barnens namn betraktas detta som en gåva.

Krav för gåvor

Bestämmelser om gåvor finns i Gåvolagen. För att något, i juridisk mening, ska klassas som en gåva finns det tre kriterier som måste uppfyllas:

1. Förmögenhetsöverföring - Att till exempel pengar som överförts från gåvogivaren till gåvotagaren. Det kan vara så enkelt att man ger någon en tröja i gåva.
2. Det ska vara frivilligt - Innebär att inget tvång, utpressning eller dylikt ska ligga till grund för gåvan.
3. Gåvoavsikt - Gåvogivaren ska ha för avsikt att ge den aktuella gåvan till gåvotagaren.

Baserat på det du skrivit, så är detta en gåva. Ni sparar pengar på barnens fondkonto och därmed ger ni en gåva till era barn.

Kan gåvogivaren ta tillbaka sin gåva?

Om gåvotagaren fått pengarna i sin besittning kan gåvogivaren inte längre ta tillbaka sin gåva. En gåvogivaren har ingen laglig rätt att återfå sin gåva när den väl har överlämnats. Enligt 2 § gåvolagen och 4 § gåvolagen anses en gåva vara överlämnad när gåvotagaren fått den i sin besittning. Detta betyder att ni inte kan ta ut pengar från barnens konto, eftersom det är deras pengar.

Sammanfattning

Banken har gjort rätt, ni kan inte ta ut pengar från barnens fondkonton eftersom det är deras pengar. Detta gäller även för pengar som ni har gett på deras vanliga konton. Banken kan bara ta ut pengar exempelvis när barnet blir äldre och vill köpa sig något dyrare till exempel en klocka eller pengar till körkort när man får börja övningsköra. Men pengar för att renovera ett sovrum är således inte något som är i barnets intresse, utan detta är något som ni får använda era pengar till, det är inget ett barn ska stå för, detta framgår av föräldrabalken.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare