Gåva eller testamente för bostadsrätt samt skatteberäkning och avdragsrätt

Hej

Jag känner mig sjuk och har cancer tänker att ge min egendom som består av två bostadsrätt och fritidshus de är med bolån

Jag har 6 barn i ålder 7,8,10,12,14 samt 23 år

Dessutom deras moder som jag inte gift med

Alla saknar fast inkomst. Kan jag står för lånet tills vidare och om de säljer det själv vad är skatt då

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Gåva

Du kan upprätta ett gåvobrev där du skriver att du ger det äldste barnet eller din före detta fru rätt till bostadsrätten och fritidshusen eftersom de är över 18 år. De kan sedan välja att sälja eller behålla dem. Om de behåller dessa så kan dem behöva visa för bostadsrättsföreningarna och bankerna att avgifterna samt lånekostnaderna kan betalas.

Testamente

Du kan också skriva ett testamente som börjar gälla när du går bort. Då kan du stå kvar på lånet tills de blir ägare till bostadsrätterna och husen. Ett testamente ska skrivas under med din namnteckning. Två vittnen ska se dig skriva under och de ska också skriva under med deras namnteckningar. Vittnen ska vara myndiga, inte psykiskt störda och förstå att det handlar om ett testamente. Detta är ett bättre alternativ.

Oavsett om du väljer att ge bort eller testamentera bort din egendom till det äldste barnet eller före detta hustrun ska de registrera sig själva som ägare hos Lantmäteriet och meddela bostadsrättsföreningarna om att de är nya ägare.

Skatteberäkningen

När de säljer bostadsrätterna och fritidshuset tar Skatteverket ut en skatt på kapitalvinsten om 22% (46 kap. 18 § inkomstskattelagen). Kapitalvinsten räknas ut som försäljningspriset minus utgifter för försäljning (mäklarkostnader och liknande) och minus det priset du köpte bostadsrätten för och kostnader för de förbättringar du gjort (44 kap. 13 § inkomstskattelagen). Så det man vill är att kapitalvinsten ska vara så lite som möjlig så att skatten blir så lite som möjligt. Det kan man göra genom att inkludera det du betalat för att förbättra bostadsrätterna och fritidshuset i minusberäkningen av kapitalvinsten. T.ex. om de säljer bostadsrätten för 2 000 000 kr men du köpte den för 1 000 000 kr så är kapitalvinsten 1 000 000 kr och skatten blir således 220 000 kr. Om du har lagt 200 000 kr på renoveringar så blir kapitalvinsten på bostadsrättsförsäljningen 800 000 kr och skatten som ni ska betala blir istället 176 000 kr.

Du kan kontakta våra jurister på 08 - 533 300 04 (mån-fre 10-16) om du behöver hjälp med att upprätta ett testamente eller gåvobrev.

Hoppas du blir frisk snart och att du fått åtminstone lite hjälp, hör av dig igen annars!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare