FrågaAVTALSRÄTTGåva24/09/2020

Gåva eller lån och hur man får tillbaka pengarna

Hej. Jag har en fråga angående swich.

Lån via swich är väl fortfarande ett lån?

Spelar det någon roll om man kanske ska ha skrivit jag älskar dig som meddelande på swich?

Och hur ska man gå till väga för att kunna få tillbaka det man har överfört till den andras konto? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I detta sammanhang brukar man prata om bevisbörda, alltså vem ska bevisa vad. Utgångspunkten är att du ska bevisa att överföringen skett, vilket inte är särskilt svårt eftersom du använt swish. Typiskt sett hävdar sedan den som överfört pengarna att det var lån och den som mottagit pengarna att det var en gåva. I det fallet måste mottagaren bevisa att det var en gåva. Se rättsfallet NJA 2014 s. 364.

Att du skrivit "jag älskar dig" skulle i sådan situation kunna tyda på gåva. Det har också säkert betydelse vilken typ av relation ni har till varandra. En närmare relation kan eventuellt tyda på gåva.

Nu till frågan om hur du ska få tillbaka pengarna. Har ni inte avtalat om när personen i fråga ska betala tillbaka lånet så gäller att personen ska betala tillbaka när du begär det (5 § Skuldebrevslagen). Om personen då vägrar att betala så kan du efter 30 dagar kräva dröjsmålsränta som är 8 % plus referensräntan som är 0 % just nu (se 4 och 6 § Räntelagen).

Dessutom kan du begära hjälp från Kronofogdemyndigheten genom att ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande. Då hjälper kronofogden dig att få in pengarna. Tänk på att det kostar pengar att ansöka, minst 300 kr. Om personen ändå inte vill betala kan det gå till domstol och då tillkommer fler avgifter.

Hoppas du är nöjd med svaret.

Franck OlofssonRådgivare