Gåva eller förskott på arv?

Har en fråga ang. gåvor av pengar från närstående. Vi är två bröder som inte träffats på 20 år pga ovänskap. Han -den yngre- träffar vår mor som hastigast över en kopp kaffe vartannat år. Han har inte stannat över hos henne på 30 år. Själv har min mor o jag kamperat ihop i 20 år växelvis bott hos varandra. Ett mycket nära förhållande, vi talar i tel 2 ggr per dag, Nu hör till saken att hon blev sjuk 2016 och jag tvingades ordna ett äldreboende med yta för rulator och stort badrum,utan trösklar. Där har hon nu bott 3,5 år. När hon sålde lägenheten feb 2017 fick hos 2.100.000 sek. För att säkra att arvet gick till mig satte hon in allt i en kapitalförsäkring, med mig om förmånstagare. När coronan började i Kina blev hon orolig och fick reda på att fonderna skjunkit ca 100.000sek. Banken föreslog att hon avslutade försökringen och satte allt på ett vanligt sparkonto.

Vi konsulterade en jurist hur skydda pengarna från min bror. Han föreslog att vi skulle skriva ett gävobrev, med paragrafen att "detta är inte förskott på arvet" , så har skett och vi har bankverifikation att gövan verkligen skett.

Vilka rättsliga saker händer, har vi gjort "rätt"?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att när en bröstarvinge (barn, barnbarn osv) har fått en gåva, ska den gåvan ses som ett förskott på arv. Den som fått gåvan ska då få mindre sedan när arvet ska fördelas. Det lagen säger är att om man inte vet något om vad föräldern tänkte när hen gav bort egendomen, ska gåvan ses som förskott på arv.

Det som ni har gjort här är att din mamma tillsammans med gåvan har uttryckt sin vilja av att det faktiskt är en gåva, och inte ett förskott på arv. Utan ett sådant uttryck av hennes vilja hade gåvan räknats som ett förskott av arv, och hade då räknats in i arvsfördelningen senare. Eftersom det nu är tydligt vad din mamma ville, blir den frågan inte något problem och då kommer hennes kvarlåtenskap delas som om gåvan aldrig hade givits. Alltså kommer du och din bror dela på det som din mor har kvar när hon avlider, exklusive de pengar som hon gav dig i gåva.

Det ni har gjort tillsammans med er jurist har alltså varit ett bra sätt att se till att egendomen går till dig istället för att du kommer behöva dela på den med din bror.

Hoppas du fick var på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Emilia NordströmRådgivare