FrågaAVTALSRÄTTGåva30/06/2017

Gåva eller förskott på arv

Hej, min bror och jag har samma mamma men inte samma far. Min brors far är gift med mn mor och varit min far sen jag var 1 år. Han vill att min bror och jag ska ta över farmors torp i dalarna gemensamt. Och vi undrar ska han ge tomtem gemensamt i gåva eller förtida arv??! Han vill göra detta så snart som möjligt och att nån av oss bygger hus där innan han blir för gammal. Hur gör vi? Vi syskon är väldigt överens så det är inga konstigheter.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den smidigaste och bästa lösningen är troligtvis att ge tomten som gåva och i gåvobrevet ange att det inte är förskott på arv. Eftersom att endast din bror är legal bröstarvinge till fadern måste din rätt till tomten annars regleras i testamente.

Enda problematiken jag kan se med att ge tomten i gåva utan att det räknas som förskott på arv är om det finns fler arvingar än din bror. Ett förskott på arv ska nämligen räknas av när fadern gått bort och kvarlåtenskapen ska fördelas. Om han är enda arvingen och fadern vilja är att ni gemensamt ska ha tomten finns det dock ingen anledning att gå över ån efter vatten.

Om ni vill ha hjälp att upprätta gåvobrev eller vill ha praktisk hjälp med överlåtelsen är ni välkomna att boka möte med Lawlines juristbyrå.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare