Gåva eller försäljning av fastighet

Hej.

Jag och min bror ska sälja en villa som är dödsbo efter vår far.

Min brors son ska få köpa huset för 700000:- och taxeringsvärdet 716000:-.

ska vi skatta som i en vanlig fastighetsaffär eller kan det räknas som en gåva?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När överlåtelsen sker mot ersättning som inte motsvarar fastighetens marknadsvärde brukar är det fråga om sk blandat fång. Överlåtelsen har då skett genom en onerös del (700 000) och genom en benefik del (den del som saknas av marknadsvärdet, 160 000). Vid överlåtelse av en fastighet till underpris ska den sk huvudsaklighetsprinipen användas, det innebär att hela överlåtelsen ses som antingen försäljning eller gåva. Inkomstskattemässigt anses en fastighet överlåten genom gåva om ersättningen understiger både taxeringsvärdet och marknadsvärdet det aktuella året. Om så är fallet anses överlåtelsen i sin helhet ha skett genom gåva och medför ingen vinstberäkning. För er del krävs alltså att för att överlåtelsen ska ansetts räknas som gåva krävs att betalningen understiger fastighetens taxeringsvärde. Om betalningen motsvarar taxeringsvärdet eller är högre anses hela överlåtelsen som ett köp.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänliga hälsningar,

Stephanie FjeldsethRådgivare