Gåva av fastighet - förskott på arv?

Hej. Min far och mor äger en sommarstuga som de båda står som ägare på. Far är sjuk i cancer och det beslutas att stugan ska säljas. Stugan säljs och pengarna för försäljningen investeras i en bostadsrätt. Denna bostadsrätt skrivs till 70% på min syster (som ej investerat några pengar) och resterande på min mor. Min far lämnas helt utanför och syns inte i ägardokumenten till bostadsrätten. Min far har nu avlidit och min mor har dispositionsrätt av bostadsrätten under sin levnadstid. Hur ska denna transaktion tolkas den dag min mor avlider. Mor har en son sedan tidigare, sk särkullebarn. Hur ska värdet på denna bostadsrätt tolkas vid en bouppteckning efter min mor om inga dokument har skrivits. Ska detta tolkas som förskott på arv till min syster och värdet av de 70% läggas på tillgångarna??

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!

Du har helt rätt i att transaktionen är att se som en gåva till din syster och att det ska avräknas som förskott på arv. Enligt ärvdabalken (ÄB) 6:1 ska, vad som givits i gåva till bröstarvinge under arvlåtarens livstid, avräknas som förskott på arv om inte annat är föreskrivet eller framgår av omständigheterna. Om förskott på arv har givits av en make till ett gemensamt barn ska förskottet räknas av redan vid den först avlidna makens arv. Detta innebär att förskottet ska räknas av redan nu när din far har avlidit. Räcker inte detta arv för att räkna av förskottet, räknas återstoden av när din mor avlider.

Avräkning av förskottet sker efter egendomens värde vid gåvomottagandet enligt ÄB 6:3. Förskottets värde i detta fall är alltså 70 % av bostadsrättens värde när din syster fick andelen.

Rent praktiskt går avräknandet av förskottet till så att kvarlåtenskapens värde ökas med värdet av förskottet på arvet. Om hela förskottet inte kan avräknas (dvs. förskottet är större än din systers arvslott), ska kvarlåtenskapens värde ökas med så mycket som är möjligt att avräknas. Detta framgår av ÄB 6:5.
Förskottets värde avräknas även vid bodelningen mellan makarna, se äktenskapsbalken (ÄktB) 11:5. Den avlidna makens giftorättsgods ökas med värdet av förskottet. Sedan delas giftorättsgodset lika mellan makarna. Förskottets värde dras sedan av den del din far fick i bodelningen. Sedan ska alltså vid arvslotternas bestämning, din fars kvarlåtenskap ökas med värdet av förskottet. Din systers arvslott minskas med värdet av förskottet. Du och din systers arvslotter ärvs av er mor först, se ÄB 3:1. Ni kommer att få ut arvet efter er far först när er mor avlidit.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637 och äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230.

Vänliga hälsningar

Amanda HarryssonRådgivare