FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/12/2018

Gåva av fastighet

Hej!Jag och sambo äger ett hus ihop.Hen ska nu skriva över sina 50 % dvs halva huset på mig.Vi har blankett om lagfart/gåvobrev mm.Men hur skriver hen i andelar när det är hens 50 % som ska skrivas över på mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag har förstått din fråga rätt så vill du omvandla 50% till andelar. Jag skulle råda er att skriva 1/2 eller bara 50% av fastigheten. Ni glömmer väll inte bort de formkrav som finns får denna typ av gåva? Jag redogör för de nedan:

Regler för givande av fastighet som gåva finns i jordabalkens (JB) fjärde kapitel. Formreglerna för hur man upprättar gåvohandlingen är samma som de som gäller för köp och finns i 4 kap 1 § JB.

För att handligen skall vara giltig krävs tre saker.
1. En skriftlig handling måste upprättas, välsorterade bokhandlar har ofta färdiga gåvobrevsmallar.

2. Handlingen skall innehålla en förklaring från givaren att denne överlåter del av fastigheten som gåva. Förklaringen måste vara precis, att skriva "vill överlåta såsom gåva" är inte tillräckligt utan formuleringen måste vara "överlåter såsom gåva" eller dylikt.

3. Handlingen måste undertecknas av båda parter.

Lagfart ska sökas inom tre månader från gåvobrevet upprättades enligt 20 kap 2 § JB

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare