Gåva av fastighet

Hej jag funderar lite om det är juridiskt möjligt att mina föräldrar gör en gåva på ett belopp som motsvarar ett framtida arv i fastighet med dvs utbetaling efter deras död med tanke på att det kan bli ändring angående arv & gåvoskatt eller kan man göra på något annat sätt?

Lawline svarar

Hej Peter och tack för att du använder våra tjänster!

Jag förstår din fråga som att ni vill reglera ett framtida arv idag, för att undvika risken att arvsskatten kommer återinföras i en snar framtid. Först och främst så kan jag inte hitta någon information om att där finns varken någon proposition eller motion idag på ett sådant återinförande, det finns alltså efter vad jag kan se inget som indikerar att arvs- och gåvoskatten är påväg tillbaka. Däremot kan det politiska klimatet förändras som väl bekant och där finns tillvägagångssätt som undanröjer risken som kan förknippas med ett sådant återinförande av arvs- och gåvoskatten för er situation.

Jag utgår i det följande att där inte finns några andra arvingar, om så är fallet kan effekterna i följande redovisning förändras.

Det jag förstår av din fråga är att ni vill genomföra någon form av gåva idag, för att begränsa risken som är förknippad med att arvsskatten kan återinföras i framtiden.

En förutsättning i ert fall för att en gåva ska anses bindande är att den fullbordas. Om gåvan inte är bindande kommer det som gåvan avser att tillfalla det framtida dödsboet. Därmed måste ni, för att genomföra en bindande gåva, även fullborda den innan dödsboet uppstår. Man talar i detta hänseende om att gåvan ska ”traderas”. Vad gäller penningbelopp gör det ingen skillnad att ni undertecknar ett skuldebrev som överlämnas (traderas, dvs. byter händer), det kommer endast ha bindande verkan för dina föräldras livstid. När dödsboet uppstår kommer den skuld som fortfarande inte är betald enligt skuldebrevet att upplösas och tillfalla dödsboet. Detta då lagstiftaren ställer krav på tradition, och då pengar utgör sådant lösöre som enkelt traderas räcker det inte med ett skuldebrev utan den bindande verkan av gåvan kommer då endast gälla de pengar som faktiskt har traderats (kommit i mottagarens besittning). Detta går att utläsa i 1 och 2 §§ i Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva.

För fastigheter finns däremot ett sätt att komma runt detta. Fastigheter går inte att traderas i vanligt hänseende, man kan alltså inte se ägarförhållandet för en fastighet endast genom att titta på vem som har besittningen av egendomen. För att fullborda en sådan gåva talar man då istället om registrering, och närmare bestämt för fastigheter - anteckning i fastighetsregistret. På detta sätt kan ni fullborda gåvan genom att göra en överlåtelse av fastigheten enligt Jordabalkens bestämmelser (Jordabalk (1970:994) 4 kap. 1-3§§ och 29§). Genom gåvobrevet villkorar ni att givaren behåller nyttjanderätten till fastigheten under dennes livstid. Den faktiska effekten blir att du får fastigheten i gåva skattefritt, emedan dina föräldrar bor kvar i till deras dödsdag och fastigheten är därmed skyddad från ett framtida dödsbo (och därmed risken för en eventuell arvsskatt i framtiden). En annan effekt av detta förfarande som är värt att påpekas är att beroende på hur man utformar gåvobrevet, detta kan förhindra möjligheterna att ta ut nya pantbrev på fastigheten.

Om ni vill ha mer hjälp om själva utformningen av ett sådant gåvobrev är ni välkomna att kontakta mig på: fredrik.norberg@lawline.se

Jag hoppas att det här hjälper er och svarar på er frågeställning?

Med vänliga hälsningar

Fredrik NorbergRådgivare