FrågaAVTALSRÄTTGåva31/10/2021

Gåva av andel i fastighet mellan sambor

Mitt ex gav mig halva huset i gåva. Jag tog då över halva lånen på 1.5 miljoner.

Nu ska huset säljas 1.5 år senare och han påstår att jag inte har någon laglig rätt till vinsten då jag inte betalat någonting.

Det står i papper att jag köpt in mig för 1.5 miljon motsvarande den del av lånen jag tog över.

Har han rätt eller vill han bara jävlas ??

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör gåvor och hur din rätt till egendomen, och därmed eventuell vinst, ser ut. För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Jordabalken, JB, eftersom ett hus ses som fast egendom och inte lös egendom. Tankesättet är dock väldigt likt och rör det lös egendom gäller Gåvolagen, GåvoL. Jag antar att ni var sambor och inte gifta.

Jordabalken om gåva

Det viktiga i din fråga är om det upprättats ett giltigt gåvobrev för då har du rätt till huset och därmed till vinsten vid försäljning. För ett giltigt gåvobrev måste formreglerna vara uppfyllda: det ska ha undertecknats av gåvogivaren och gåvotagaren (4 kap. 29 kap. JB). Vad du behöver är alltså en handling som säger att det gäller just det huset, att det rör sig om en gåva i en angiven omfattning samt att ni båda skrivit under.

Gällande gåvor är själva gåvoavsikten viktig. Det innebär att ditt ex måste menat att ge halva huset till dig som gåva. Ett upprättande av giltigt gåvobrev gällande huset talar för att gåvoavsikten var att just ge dig halva huset. Att han sedan ångrar sig när ni gjort slut och han när huset säljs vill behålla hela huset påverkar inte din rätt. Har han pratat med andra om att det är en gåva kommer även det vara något du kan använda för att visa på hans gåvoavsikt. Gällande att du "köpt in" dig som du skriver blir det åter igen en fråga om det står att du gått in med en summa eller om man kan tolka det på annat sätt. Att du tar över halva lånet talar för att du bidragit till själva huset och talar för dig.

Sammanfattning

Har du det giltiga gåvobrevet gällande huset som uppfyller formkravet har du rätt till halva huset och därmed ta del av vinsten. Se även om det står något belopp gällande "köpt in", om det inte gör det kan du hävda att det skulle angetts en exakt summa, att du tog över halva lånet och att han sagt att det är en gåva.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare