Går svåråtkomliga ojordade eluttag att göra gällande mot säljaren?

Hej, vi köpte ett hus nyligen och då är det ju vår undersökningsplikt att kontrollera eluttag, dvs att de är jordad osv. I badrummet så sitter det 4 väggkontakter, där en var lättillgänglig som vi kontrollerade och den var jordad. Ett tag efter att vi flyttade in så började jag kolla lite extra och vi bestämde oss för att dra ut tvättmaskin och torktumlare för att verkligen kolla dessa uttag med. Vi märkte då att 1 av dessa 3 som vi inte kunnat kontrollera tidigare hade jordat uttag men var i själva verket inte jordat. Badrummet var nyrenoverat. Skulle man kunnat förutsätta att det är jordat eller skulle vi helt enkelt dragit ut maskinerna och kollat innan köp?

Likadant i köket så har vi märkt att det inte verkar vara korrekt jordat då vi inte får 230V när vi mäter med en multimeter. Vi får bara runt 200V som utslag. Även köket är nyrenoverat nyligen.

De har även två nya tillbyggnader där vi märkt att de har jordat vägguttagen men takuttag som har jordade uttag inte är jordade.

Borde man inte kunna förutsätta att det är rätt gjort om de har byggt till / renoverat att det är rätt gjort eller går allt på vårt besiktningsansvar? Besiktningsmannen har inte någon notering om detta heller.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fel som finns i en fastighet får köparen av fastigheten i de allra flesta fall stå för. Detta framgår av deras undersökningsplikt som stadgas i jordabalken 4 kapitlet 19 § andra stycket. Där stadgas att alla fel som köparen borde ha upptäckt inte kan åberopas mot säljaren. Denna undersökningsplikt är väldigt långtgående och för att man ska kunna göra gällande ett fel krävs i princip att det skulle vara omöjligt att upptäcka vid köpet. Var den exakta gränsen för fel som köparen inte borde ha upptäckt går är inte helt klar. Dock är det troligt att de aktuella felen inte kan åberopas eftersom de kunde upptäckas genom att flytta på tvättmaskinen och torktumlaren samt genom att mäta med en multimeter. Att rummen där felen finns är nyrenoverade ändrar inte bedömningen. Därmed är det osannolikt att ni skulle kunna kräva någon ersättning för felen tyvärr, även om de var svåra att upptäcka.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare