Går det för föreningen att säga upp en bostadsrättsinnehavare?

Hej Lawline!

Jag har en fråga gällande bostadsrättsföreningsstyrelsers befogenheter gentemot de boende i föreningen. I vår BRF bor en person som är gravt alkoholiserad. Hen har bl.a. 1) hotat sina närmaste grannar (i huset bredvid i en radhuslänga) så pass att grannfrun nu inte vågar vistas ute i sin egen trädgård. 2) spelat hög musik sent på kvällar och nätter vilket omöjliggjort sömn för grannfamiljen och stört det vardagliga livet. 3) ringt på hos grannar under kvällar och nätter för att fråga om hen kan få "låna en flaska vin".

Störningsanmälningar har gjorts och polisen har varit inblandad och styrelsen likaså. Personen är aggressiv, är dömd för brott ett antal gånger och har suttit i fängelse under det senaste året.

Jag undrar om styrelsen kan vräka vederbörande mot bakgrund av dennes beteende? Vilken makt har de i detta sammanhang?

Jag undrar också vilka rättsliga åtgärder som krävs för att avlägsna denne person från BRF:en.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 7 kap. bostadsrättslagen finns regler om bostadsrättsinnehavares rättigheter och skyldigheter. När personen i fråga använder sin bostadsrättslägenhet ska han se till att grannar inte utsätts för störningar som i sådan grad att de kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö i den grad att de skäligen inte bör tålas. Att hota granna, spela så hög musik att de inte kan sova och ringa på under kvällar och nätter utan särskilt ärende låter som omständigheter som försämrar grannarnas bostadsmiljö i den grad att de skäligen inte bör tålas (7 kap. 9 § bostadsrättslagen).

Det finns regler som innebär att det är möjligt att säga om en bostadsrättsinnehavare. Om personen åsidosätter sina skyldigheter enligt 9 § t ex genom att utsätta grannar för störningar så kan bostadsrätten bli förverkad och föreningen har då rätt att säga upp personen till avflyttning (7 kap. 18 § bostadsrättslagen). Störningarna får dock inte vara av ringa betydelse för att en uppsägning ska ske (7 kap. 19 § bostadsrättslagen).

Föreningen behöver dock som utgångspunkt vidta ett antal åtgärder innan de säger upp personen. För att få säga upp personen måste de ge den aktuella bostadsrättsinnehavaren en tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör och samtidigt underrätta socialnämnden i den kommun där ni bor (7 kap. 9 § bostadsrättslagen). Om personen rättar sig efter tillsägelsen får inte uppsägelse ske och det är inte tillåtet att säga upp personen innan socialnämnden underrättats. Undantag från detta gäller om det handlar om allvarliga störningar. Det är dock säkrast att först ge personen en tillsägelse och underrätta socialnämnden innan en uppsägning sker om föreningen inte är väldigt säkra på att det rör sig om en allvarlig störning i lagens mening (7 kap. 20-21 § bostadsrättslagen).

Det är således möjligt att vräka en bostadsrättsinnehavare om denne stör grannarna och inte rättar sig efter tillsägelser. Det krävs dock som utgångspunkt att socialnämnden underrättas om att det kommer ske innan uppsägningen genomförs.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare