​Går det att villkora testamente?

Går det att villkora testamente? Jag äger en fastighet tillsammans med en syster, Ulla. En annan fastighet tillsammans med Ulla samt en syster till, Maria. Jag har en son som har god man pga Downs syndrom ( och bostads tillägg). Min önskan är att sonen ärver och om han avlider att mina två systrar får min del i respektive fastighet. Hur ska jag formulera testamentet på bästa sätt??? Mvh Ann-Margret Jungmarker ( via Helena Huss)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du undrar om det går att göra ett testamente beroende av villkor på så sätt att din kvarlåtenskap i första hand ska tillfalla sin son och i andra hand dina systrar om din son inte skulle vara vid livet.

Det är möjligt att villkora testamente på alla sätt med undantag för att undanta bröstarvingars laglott (7 kap 1 § ÄB), vilket det ej rör sig om i denna situation. Eftersom att din son räknas till första arvsklassen och dina systrar till andra arvsklassen är det inte nödvändigt med ett testamente då lagen utgår ifrån denna fördelning per automatik. Däremot kan det vara att rekommendera för att begränsa makars och föräldrars, som också ingår i den första och andra arvsklasserna, möjlighet att få ta del av din kvarlåtenskap samt andra villkor som kan te sig lämpliga för ditt fall.

För att få hjälp med hur du ska formulera ditt testamente på bäst sätt utefter dina behov rekommenderar jag dig att kontakta våra jurister på telefonnumret 08-533 300 03 eller boka tid på hemsidan https://lawline.se/boka.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Nicolina AbaasRådgivare