Går det att söka svenskt medborgarskap tidigare pga giftemål?

Hej

Jag och min sambo har bott ihop i 6 månader. Han har varit här i 2.5 år vi har varit ett par i 1.5 år och nu undrar vi om han kan söka svenskt medborgarskap redan nu ? Vi ska gifta oss snart frågan är då om det går att ansöka tidigare då ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna gällande svenskt medborgarskap återfinns i lag (2001:82) om svenskt medborgarskap (Medborgarskapslagen, vidare förkortat MedbL).

Det framgår inte av frågan från vart din sambo har immigrerat till Sverige, det gäller nämligen olika beroende på varifrån man kommer. Jag kommer dock ta upp de olika alternativen som finns och presentera olika svar utifrån dessa.

Huvudregeln är att man ska varit bosatt i Sverige i sammanhängande 5 år, men det finns fler kriterier och ibland kan det vara okej med kortare än 5 år.

Enligt 11 § MedbL så ska en utlänning beviljas svenskt medborgarskap om han eller hon:

styrkt sin identitet, fyllt arton år, permanent uppehållstillstånd i Sverige, hemvist här i landet sedan två år i fråga om dansk, finländsk, isländsk eller norsk medborgare, sedan fyra år i fråga om den som är statslös eller att bedöma som flykting enligt 4 kap. 1 § utlänningslagen (2005:716), sedan fem år i fråga om övriga utlänningar, och haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt.

Som du kan se i punkt 4 gäller olika tider beroende på vart man kommer ifrån. Din sambo skulle kunna söka svenskt medborgarskap i fall 4.1 i och med att han har varit här i 2,5 år. Det skulle dock inte beviljas i de övriga fallen då det gäller 4 respektive 5 år.

Att ni ska gifta er spelar ingen roll vad gäller medborgarskapet men ifall han inte har permanent uppehållstillstånd så skulle han kunna söka nytt uppehållstillstånd på grund av anknytning.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare